Öt apró tipp: így éld túl az autóutat a gyerekekkel

Öt apró tipp: így éld túl az autóutat a gyerekekkel. Mindig is imádtam utazni, de amíg nem voltak gyerekeim, el sem tudtam képzelni, hogy egy kéthetes nyaralás alatt az oda vezető út jelentse a legnagyobb kihívást. Öt éve vagyok két csodálatos kisfiú édesanyja, és az utazás iránti szeretetem nem enyhült, azt viszont már kétszer is meggondolom, érdemes-e egy szebb tengerpart, vagy egy családiasabb szállás érdekében plusz órákat az autóban, vagy a repülőn tölteni.   Tisztán emlékszem az első autós útra, amit – akkor még egyfiús édesanyaként – bevállaltunk az egy órára (!) található Velencei-tóra. Úgy éreztem, az akkor kétéves gyerekkel simán meg lehet oldani egy pihentető hétvégét a kinézett szállodában. Utólag azt mondom, kicsit elhamarkodott volt döntés. Gergő a szállodában kezelhető volt (ha nem számoljuk bele az összetört poharat és a földön landolt reggelit), de az autózást nagyon nehezen viselte. Hiába ültem mellé, hiába próbáltam elterelni a figyelmét, örökkévalóságnak tűnt az a hatvan perc, amit a kocsiban kellett töltenünk. Akkor ugyan megfogadtam, hogy egy ideig biztosan nem fogom ezzel kínozni a gyereket, de három évvel és egy öcsike születésével később visszautasíthatatlan ajánlatot kaptam egy kedves rokontól, aki felajánlotta egy hétre a horvátországi nyaralóját, teljesen ingyen. Horvátország nincs is olyan messze – néztünk össze a férjemmel, majd azzal a mozdulattal a két fiúra tévedt a tekintetünk. És akkor elkezdtük átgondolni a dolgokat. A horvát tengerpart legközelebbi része jó esetben – és megállók nélkül – öt órás autóutat jelent. Öt végtelen hosszú órát, amikor a fiaink vagy azért fognak könyörögni, hogy álljunk meg pisilni, vagy zenét követelnek majd, vagy halálra unják magukat és veszekednek. Végül mégis úgy döntöttünk, ez sem fog minket megakadályozni abban, hogy egy fantasztikus hetet töltsünk a tengernél, az viszont biztos, hogy komoly előkészületekre lesz szükség. Végig is kérdeztem gyorsan a barátnőimet, ők hogyan oldják meg a hosszabb utazást a gyerekkel, arra azonban még én sem számítottam, hogy ennyi ötletet kapok majd. Persze volt köztük néhány meredekebb megoldás is – például a nagynénémé, aki szerint mákos kenyeret kell etetni a gyerekkel az út előtt – néhányat én is ki fogok próbálni. Játékok és plüssmackó Barátnőm szerint a legegyszerűbb módszer az, ha a hátizsákba belekerülnek a gyerekek kedvenc játékai. Nyaraláskor ezek nemcsak az autóban hasznosak, hanem a melegebb órákban a medence mellett vagy borús időben is jók lehetnek. Ara viszont figyeljünk, hogy ne pakoljuk be a teljes gyerekszobát, az a legjobb, ha minden gyerek kiválaszthat 3-3 játékot, amit magával visz. Bónusz trükk: a kisebb gyerekek esetében tegyük el a kedvenc takaróját is, megnyugtatóan fog rá hatni az idegen helyen. Számítógép és táblagép Nem vagyok híve annak, hogy számítógépen nézzen meséket a gyerek, de nekem is be kellett látnom, hogy az autó hátsó ülésén néha életmentő lehet. Ezért biztos vagyok benne, hogy Horvátországba menet a mi csomagjainkba is bekerül majd a tablet. Ezt a többi anyuka is megerősítette: bár öt órán keresztül egészen biztosan nem bámulja majd egyik gyerek sem (szerencsére), de egy-egy mesét nyugodtan végignézhetnek rajta, addig pedig a mi idegeink is pihenhetnek fél órát. (Feltéve, ha a monitor bámulása nem okoz náluk hányingert). Mindig legyen nálad édesség A gyerekek két dolog miatt tudnak nyafogni: vagy éhesek, vagy pisilniük kell. Ha az utóbbi a helyzet, akkor nem ússzuk meg, hogy megálljunk valahol az autópálya mellett. Ha azonban éhségről van szó, akkor egy-két alkalommal az édesség is megfelel. Nem azt mondom, hogy egész úton csokival kell tömni a gyereket, de egy nyaralás alkalmával elfogadható, ha kapnak útközben valamennyit. A tengerparton majd úgyis lefutkossák, ha szerencsénk van. Zene, zene és zene A tablet mellett az is hasznos, ha viszünk magunkkal hordozható zenelejátszót. Amikor én kicsit voltam, mindig öldöklő harc folyt köztem és a nálam hét évvel idősebb nővérem kötött amiatt, milyen kazettát tegyünk be az autómagnóba. Ma már szerencsére mindenki hallgathatja a saját kedvencét, csak ne felejtsük el bepakolni az iPad-et. Családi játékok A fentiek mellett a legjobb ötletet az a barátnőm adta, aki az út közben játékokat talál ki a gyerekekkel. Olaszországba menet például azt számolták, hány várat látnak az autópálya mentén. Úton Horvátországba a táblákon látható településnevekkel megegyező kezdőbetűjű szavakat kellett mondaniuk. A Balaton felé pedig a piros autókat keresték az úton. Ehhez persze a szülőnek is partnernek kell lennie, de a helyzet az, hogy néha az ilyen apró mókák nemcsak a kicsiknek, hanem nekünk is élvezetesebbé tehetik az utazást – én mindenesetre ki fogom próbálni és utólag el is mesélem, mi volt a tapasztalat.